logo
Piątek, 26 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Marii, Marzeny, Ryszarda, Aldy, Marcelina – wyślij kartkę
Szukaj w


Facebook
 
ks. Tomasz Jelonek
Rodzina i społeczeństwo
Wydawnictwo Salwator


Wydawca: Salwator
Rok wydania: 2010
ISBN: 987-83-7580-150-7
Format: 145x205
Stron: 288
Rodzaj okładki: miękka 
 

Kup tą książkę

 

Chrystus podnosi małżeństwo do godności sakramentu

Dla ochrzczonych zaś małżeństwo nabiera godności sakramentalnego znaku łaski, ponieważ wyraża związek Chrystusa z Kościołem (Encyklika Humanae vitae, 8).
Dlatego osobny sakrament umacnia i jakby konsekruje małżonków chrześcijańskich do obowiązków i godności ich stanu (Konstytucja Duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes, 48).

Chrystus nie tylko przywrócił małżeństwu jego pierwotną doskonałość, zniszczoną przez grzech, ale również dał małżeństwu udział w misterium paschalnym. W ten sposób małżeństwo uczestniczy nie tylko w stwórczym, ale również w zbawczym dziele Boga. Dzieło zbawcze Chrystusa umacnia się w skutecznych znakach łaski, jakimi są sakramenty Nowego Przymierza. Wśród siedmiu sakramentów ustanowionych przez Chrystusa znajduje się także sakrament małżeństwa. Z woli bowiem Chrystusa związek małżeński jest znakiem i odbiciem przymierza Chrystusa i Kościoła. Związek Chrystusa i Kościoła jest rzeczywistością nadprzyrodzoną, dziełem łaski, jest święty i uświęcający. Takim jest także związek małżeński. Wzajemny stosunek żony i męża ma wzorować się na stosunku Kościoła i Chrystusa. Naukę tę wykłada św. Paweł w Liście do Efezjan:

Bądźcie sobie wzajemnie poddani w bojaźni Chrystusowej. Żony niechaj będą poddane swym mężom, jak Panu, bo mąż jest głową żony, jak i Chrystus - Głową Kościoła: On - Zbawca Ciała. Lecz jak Kościół poddany jest Chrystusowi, tak i żony mężom - we wszystkim. Mężowie, miłujcie żony, bo i Chrystus umiłował Kościół i wydał za niego samego siebie, aby go uświęcić, oczyściwszy obmyciem wodą, któremu towarzyszy słowo, aby samemu sobie przedstawić Kościół jako chwalebny, nie mający skazy czy zmarszczki, czy czegoś podobnego, lecz aby był święty i nieskalany (5,21-27).

Ten wzór miłości wymaga nadprzyrodzonych zdolności. Chrystus działający w sakramencie małżeństwa uzdalnia małżonków do sprostania postawionym im zadaniom. Podnosząc małżeństwo do godności sakramentu, czyniąc je znakiem widzialnym i skutecznym nadprzyrodzonej łaski, Chrystus odnowił instytucję małżeństwa i podniósł ją na wyższy poziom. Małżeństwo ochrzczonych istotnie różni się od małżeństwa ludzi nieochrzczonych. Jeżeli każde małżeństwo z woli Boga Stwórcy uczestniczy w sprawach Bożych i przez to ma charakter święty, tym bardziej świętym jest związek sakramentalny.

Sakramentalność małżeństwa poddaje je władzy Kościoła, jedynie Kościołowi bowiem zlecił Chrystus władzę nad sakramentami.


 



Pełna wersja katolik.pl