logo
Wtorek, 14 maja 2024 r.
imieniny:
Bonifacego, Julity, Macieja – wyślij kartkę
Szukaj w


Facebook
 
Muzycy z Amazonii


Chór i orkiestra Palmarito & Urubichá z Boliwii gościły na Jasnej Górze w piątek, 25 października. Indiańscy muzycy wystąpili kilka dni temu w Rzymie podczas Synodu dla Amazonii. Dziś zaśpiewali dla Matki Bożej Jasnogórskiej.

 

W Polsce członkowie chóru i orkiestry przebywają na zaproszenie księży werbistów z Polskiej Prowincji z okazji Nadzwyczajnego Miesiąca Misyjnego 2019. Wczoraj na Uniwersytecie Kard. Wyszyńskiego w Warszawie odbyła się sesja z okazji jubileuszu 100-lecia Domu Misyjnego w Pieniężnie, podczas której zaśpiewali muzycy z Boliwii.

„Chór pojawił się w Europie dlatego, że odbywa się w tej chwili Synod dla Amazonii, i oni zostali zaproszeni z koncertem. Śpiewali też w minioną niedzielę – Niedzielę Misyjną na Mszy św. z Ojcem Świętym Franciszkiem, razem z chórem Kaplicy Sykstyńskiej” – wyjaśnia o. Andrzej Danilewicz, sekretarz ds. misji w zgromadzeniu misjonarzy werbistów.

 

W Częstochowie muzycy zatrzymali się w drodze na koncerty na Śląsku.

 

„Jadąc na Śląsk, oczywiście nie można było nie przyjechać do Częstochowy. Wiele o Częstochowie słyszeli, jak widzę, są poruszeni, bo słyszeć to co innego, niż zobaczyć, i zaśpiewać, bo dla nich to jest ogromne przeżycie, kiedy mogą swój talent prezentować w tak świętych miejscach” – podkreśla o. Andrzej Danilewicz.

Muzycy z Boliwii nie są zawodowcami – na co dzień śpiewają w szkołach wiejskich, szkołach muzycznych, prowadzonych przez misjonarzy. Specjalizują się w prezentacji muzyki boliwijskiego baroku misyjnego.

Chór prowadzony jest przez o. prof. Piotra Nawrota, werbistę, misjonarza i muzykologa, specjalistę w zakresie misjologii oraz historii muzyki liturgicznej, zwłaszcza baroku boliwijskiego. Jest też profesorem chorału gregoriańskiego i klasy organów w Konserwatorum Muzycznym w La Paz w Boliwii.

 

„Cała muzyka, która była tworzona w redukcjach indiańskich, tzw. redukcjach jezuickich, była w celach liturgicznych. Do dziś zachowało się ponad 100 Mszy pisanych przez Indian, mnóstwo oper, innych utworów muzycznych. To o. Piotr Nawrot nazywa barokiem misyjnym. O. Piotr, dzięki zaufaniu Indian, odkrył tę muzykę, która była przechowywana w złym stanie w dwóch czy trzech wioskach w dżungli. On to odtwarza na nowo, i właśnie to, co mogliśmy tutaj usłyszeć, to jest też owoc jego pracy” – tłumaczy o. Danilewicz.

 

„O. Piotr Nawrot jest zanany w całej Ameryce Południowej, pracuje w Boliwii od ponad 30 lat, jest honorowym obywatelem Boliwii, wykłada na 30 uniwersytetach. Jest to znana osoba – podkreśla o. Danilewicz, w ten sposób wyjaśniając zaproszenie organizatorów Synodu wystosowane do o. Nawrota i prowadzonego przez niego chóru - O. Piotr ma profesjonalny chór i orkiestrę, ale organizatorzy Synodu chcieli, żeby to byli prawdziwi Indianie prosto z dżungli. I rzeczywiście, przynajmniej w jednej wiosce, w której mieszkają, nie ma elektryczności do dzisiaj, nie ma drogi. Większość z nich jest po raz pierwszy poza swoim krajem. Dla nich to wszystko jest nowe, szokujące, ale zakochali się w Polsce, w polskim jedzeniu, naszej gościnności. A ten najmłodszy, który ma 12 lat, powiedział, że najchętniej to by już tu został”.

Charyzmatem zgromadzenia werbistów jest praca na misjach. W ponad 80 krajach posługuje ponad 6 tys. werbistów.

 

o. Stanisław Tomoń


Na zaproszenie werbistów z Polskiej Prowincji SVD w dniach 21-27 października gości w Polsce chór i orkiestra Palmarito & Urubichá z Boliwii pod dyrekcją o. prof. Piotra Nawrota SVD. Artyści goszczą w Polsce z okazji Nadzwyczajnego Miesiąca Misyjnego 2019.

 

Koncerty zaplanowano w kilku miejscach w Warszawie, między innymi podczas sympozjum na UKSW z okazji 100. rocznicy istnienia Domu Misyjnego św. Wojciecha w Pieniężnie, a także w podwarszawskich Michałowicach, Jastrzębiu-Zdroju i Nysie.

 

Program, który zostanie zaprezentowany w Polsce pochodzi z dwóch tradycji muzycznych: misyjnej, wywodzącej się jeszcze w okresu XVII i XVIII wiecznych jezuickich redukcji misyjnych oraz własnej. Obie przenikają się wzajemnie, bez napięć czy dominacji jednej nad drugą.

 

Artyści, którzy staną na scenie, pochodzą z dwóch wiosek misyjnych w Boliwii: Urubichá, zamieszkiwaną przez Indian Guarayos oraz Palmarito/Santa Rosa, gdzie mieszkają Indianie Guaraní. Uczyli się muzyki w szkołach misyjnych, u profesorów ich własnej narodowości. Wykonują muzykę barokową, a także muzykę autochtoniczną.

W Urubichá, jednej z najbardziej muzykalnych wiosek na świecie, przynajmniej jeden na czterech mieszkańców czyta muzykę, gra na instrumencie muzycznym i śpiewa w chórze. Mimo że wioska liczy około 6 tys. mieszkańców, jest tam orkiestra wyposażona we wszystkie instrumenty muzyczne, wymagane do rangi dużej orkiestry symfonicznej. Wiele produkcji muzycznych w wiosce prezentuje chór i orkiestra złożone z ponad 150 artystów. Liczne instrumenty, na których grają, zostały wykonane przez miejscowych lutników. W Urubichá do dziś produkuje się barokowe instrumenty strunowe, a także instrumenty autochtoniczne.

 

O. prof. Piotr Nawrot SVD, dyrektor artystyczny chóru i orkiestry Palmarito & Urubichá, jest jednym z najbardziej znanych na świecie znawców muzyki baroku misyjnego Ameryki Łacińskiej. Od 1991 roku zajmuje się rekonstrukcją zachowanych utworów pochodzących z dawnych redukcji jezuickich i promocją muzyki barokowej Indian południowoamerykańskich na świecie.

 

Artyści z Boliwii przyjechali do Europy z okazji odbywającego się w Rzymie Synodu Amazońskiego. W sobotę, 19 października wystąpili z koncertem w Auli Pawła VI, a w niedzielę, 20 października, w Bazylice św. Piotra ubogacili liturgię z okazji Światowego Dnia Misyjnego.

 

www.jasnagora.com