Wydawca: Vocatio Oficyna Wydawnicza |
Dowód Poszlakowany
Wymyślenie przez kilku prostych ludzi – w jednym pokoleniu – tak chwytającej za serce i potężnej postaci, tak wzniosłej i etycznej i tak pobudzającej wizję ludzkiego braterstwa, byłoby cudem o wiele bardziej niewiarygodnym niż jakikolwiek z tych, które są opisane w Ewangeliach.
Will Durant, historyk
Istnieją jeszcze dalsze dowody cielesnego zmartwychwstania Chrystusa. Są to dowody poszlakowe. Dowód bezpośredni koncentruje się na samym badanym fakcie – takim jak problem zmartwychwstania Chrystusa. The Random House Dictionary of the English Language następująco wyjaśnia znaczenie dowodu poszlakowego: "Jest to dowód oparty na faktach, z których należy wnioskować o innych faktach".
Dowód bezpośredni a dowód poszlakowy
Dla przykładu, świadectwo świadka, który widział oskarżonego wyciągającego rewolwer i strzelającego do kasjera, jest dowodem bezpośrednim. Lecz dowód, wywnioskowany z następujących elementów: (1) widziano tego człowieka wchodzącego do sklepu bezpośrednio przed odgłosami strzałów; (2) rachunek wykazujący, że kupił on rewolwer, z którego strzelano; (3) odciski palców na rewolwerze i na kasie oraz (4) raport balistyczny wykazujący, że kula została wystrzelona z tego rewolweru, jest dowodem poszlakowym.
Znaczenie dowodu poszlakowego
Choć żaden pojedynczy dowód poszlakowy nie może udowodnić głównego faktu, nie czyni go to mniej wartościowym. Jak stwierdza McCormick, "cegła nie jest ścianą", lecz małe dowody łączą się ze sobą, tworząc poważny dowód [1].
Dowód poszlakowy jest równie wartościowy w sądzie jak dowód bezpośredni [2]. Często nawet silny dowód poszlakowy jest bardziej godny zaufania niż dowód bezpośredni, ponieważ nie można go łatwo sfingować.
Istnieje sześć faktów niewytłumaczalnych bez faktu zmartwychwstania, stanowiących podstawę dla sześciu dowodów poszlakowych.
_________________________
Przypisy:
[1] McCormick, Handbook of the Law Evidence, s. 435-437; zob. też Val Greive, Verdict in the Empty Tomb, s. 20.
[2] zob. Val Grieve, Verdict on the Empty Tomb, s. 20.