logo
Środa, 24 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Bony, Horacji, Jerzego, Fidelisa, Grzegorza – wyślij kartkę
Szukaj w


Facebook
 
Jakość pracy dziennikarza w polskich mediach


STANOWISKO STOWARZYSZENIA KOMUNIKACJI SIGNIS-POLSKA W SPRAWIE JAKOŚCI PRACY DZIENNIKARSKIEJ W POLSKICH MEDIACH
 
Przekazy medialne w ostatnich tygodniach przedstawiają obraz kraju rozdzieranego intrygami i kłótniami różnych obozów politycznych oraz grup społecznych. W atmosferze gorączkowej walki część dziennikarzy dąży do bezpośredniego wpływania na rzeczywistość tworząc własny obraz świata,  a nierzadko uczestnicząc bezpośrednio w grze politycznej.

Efektem ubocznym tych działań jest postępujące skłócenie społeczeństwa, które zamiast integrować się wokół wspólnych celów staje się coraz bardziej podzielone i rozbite. Zgodnie z przyjętymi w krajach demokratycznych standardami, dziennikarze powinni przede wszystkim informować o faktach, w następnej kolejności wyjaśniać ich sens, tak, aby był zrozumiały dla odbiorców i pozwalał na wyrobienie sobie opinii w konkretnej sprawie.

Opowiedzenie się dziennikarza po jednej ze stron sporu politycznego bez wyraźnego powiadomienia o tym odbiorcy jest przejawem manipulacji oraz  sprzeniewierzeniem się zasadom Karty Etycznej Mediów podpisanej w roku 1995 przez większość polskich mediów.
W tej sytuacji apelujemy do dziennikarzy i wszystkich osób odpowiedzialnych za przekaz medialny o szacunek dla podstawowych zasad etycznych: prawdy i rzetelności w przekazywaniu faktów, wyraźnego oddzielania komentarza od informacji, a nade wszystko o nieuleganie presji oglądalności, słuchalności i poczytności.
 Zaufanie społeczne do dziennikarzy jest ogromne. Nie można roztrwonić go kosztem zdobywania popularności za wszelką cenę.
 
Stowarzyszenie Komunikacji Społecznej SIGNIS-POLSKA
Warszawa, 26 X 2006
 
Stowarzyszenie SIGNIS tworzą katolicy: świeccy i duchowni pracujący w różnych środkach społecznego przekazu. Jest to organizacja działająca na całym świecie, a jej zasadniczym celem jest promocja chrześcijańskiej wizji komunikowania się ludzi poprzez media.