Czy jest sens wypowiadać swój sąd na temat miłosierdzia?
Czy też raczej jego sens nie zawiera się w tym, że wyprowadza nas ono, ponad naszym sądem, bez wypowiadania go, ku drugiej części zadania: ku działaniu? Ale jak działanie niewypływające z sądu mogłoby dla kogoś być rzeczywistą pomocą? Pomoc oznacza zmianę stanu rzeczy na bazie poznania; obie na miarę naszych możliwości .
Miłosierdzie, współczucie, litość itp. tworzą szerokie spektrum słowne. Zawierają się w nim wielorakie doświadczenia: odczucia i czyny. W długich dziejach ludzkości te słowa miały na wskroś pozytywną wymowę. Zwłaszcza wielkie światowe religie angażowały się w nie i czynią to zdecydowanie aż do dzisiaj. Ale w najnowszych czasach zrodził się opór przeciw tym słowom.
***
Książka ukazuje tkwiące w tradycji judeo-chrześcijańskiej źródła miłosierdzia, które jest przecież podstawowym rysem oblicza Boga objawionego w Jezusie Chrystusie. Pozwala ona odkryć na nowo i realizować prawadziwe miłosierdzie. Przypomina o nieco zapomnianych uczynkach miłosierdzia względem ciała i duszy, kreśląc nową perspektywę ich realizowania odnoszącą się nie tylko do pojedynczych ludzi, ale do całych społeczeństw.
***
Spis treści
WPROWADZENIE
I. Bezlitośni
II. Słowo z dawnych czasów
III. Staroświeckie jest awangardowe
ŚWIAT BEZ MIŁOSIERDZIA
I. Zarys toku myślenia
II. Niemiłosierne ryzyko wolności
III. Niemiłosierne niesprawiedliwości
IV. Niemiłosierna doczesność
BÓG MIŁOSIERDZIA
I. Bóg Jezusa
II. Ojciec i jego obaj marnotrawni synowie
CZŁOWIEK MIŁOSIERDZIA
I. Szkodliwe współczucie
II. Duchowość miłosierdzia
III. Dzieła miłosierdzia
KOŚCIÓŁ MIŁOSIERDZIA
I. Mistyka miłosierdzia
II. Praktyka miłosierdzia
SERCE
DODATEK
Wyznanie grzechów Kościoła