Wydawca: Wydawnictwo Święty Wojciech
Rok wydania: 2011
ISBN: 978-83-7516- 396-4
Format: 140x210
Rodzaj okładki: miękka
Odkupienie
Każdy, kto w Niego wierzy, przez Jego imię
otrzymuje odpuszczenie grzechów
(Dz 10,43)
"Odkupienie" to przede wszystkim pojęcie religijne, natomiast w ogólnie przyjętym rozumieniu oznacza zazwyczaj wyzwolenie ze stanu zależności społecznej (np. niewolnictwo, prostytucja). To ostatnie znaczenie stanowi podstawę biblijnej refleksji teologicznej, którą tutaj proponujemy. Wydarzeniem o zasadniczym znaczeniu, które pozostanie jakby wzorem i od którego należy wyjść, gdy mówimy o odkupieniu, jest wyzwolenie Izraela z niewoli egipskiej. Jednym z czasowników hebrajskich oznaczających wyzwolenie jest ga'al, od którego wywodzi się rzeczownik go'el o zabarwieniu prawniczym; można go przetłumaczyć jako "odkupiciel".
Chodzi tu o rolę ojca czy kogoś innego odpowiedzialnego za rodzinę, szczególnie za dzieci i żonę. Gdyby na przykład syn dostał się do niewoli, go'el (ojciec lub starszy brat, czy bliski krewny) powinien podjąć trud jego uwolnienia. Bóg w okolicznościach wyjścia z Egiptu oświadcza wprost: Synem moim pierworodnym jest Izrael (Wj 4,22). "Odkupienie" narodu żydowskiego jest właśnie konsekwencją tej więzi łączącej Izrael z Panem, który mówi: Zstąpiłem, aby go wyrwać z rąk Egiptu. [...] Uwolnię was od jarzma egipskiego i wybawię was z niewoli, i wyswobodzę was wyciągniętym ramieniem (Wj 3,8; 6,6).
Odkupienie jest więc dziełem solidarności i miłości wobec tego, z kim jesteśmy związani ścisłą relacją i kto znajduje się w stanie upokorzenia i w potrzebie. Bardzo różna może być niewola. Istnieje również nędza i uzależnienie powstałe na skutek grzechu. Zarysowuje się tutaj nowe, religijne rozumienie odkupienia i praktycznie jest ono synonimem "zbawienia". Kiedy prorok Jeremiasz obwieszcza "nowe przymierze" wyryte w sercach, a nie na kamiennych tablicach, objawia wprost tę obietnicę Boga: Odpuszczę im występki, a o grzechach ich nie będę już wspominał (Jr 31,34).
Wchodzimy w ten sposób w dzieło dokonane przez Chrystusa poprzez Jego śmierć i zmartwychwstanie, gdyż został On wydany za nasze grzechy i wskrzeszony z martwych dla naszego usprawiedliwienia (Rz 4,25). Święty Paweł najbardziej ze wszystkich wysławia odkupienie, które mamy w Synu Bożym przez Jego krew (por. Ef 1,7). Jest to wykupienie, które dokonało się dzięki wielkiemu, wielkodusznemu aktowi: Za [wielką] bowiem cenę zostaliście nabyci, powtarza Apostoł (1 Kor 6,20; 7,23). To wyzwolenie od zła i grzechu posiada jeszcze inny aspekt, co wiele razy przypominał św. Paweł: zostaliśmy wyrwani z mocy śmierci w jej wymiarze moralnym, duchowym i cielesnym, dlatego oczekujemy odkupienia naszego ciała (Rz 8,23).
Zmartwychwstanie staje się w ten sposób ostatecznym celem naszego odkupienia. Obejmuje ono całe stworzenie, które zostanie wyzwolone z niewoli zepsucia, by uczestniczyć w wolności i chwale dzieci Bożych (Rz 8,21). Odkupienie jest więc nowym i doskonałym aktem stwórczym, w którym Bóg przez Jezusa znów pojedna wszystko z sobą: przez Niego - i to, co na ziemi, i to, co w niebiosach, wprowadziwszy pokój przez krew Jego krzyża (Kol 1,20). Z tego powodu Biblia tak wzywa Boga: Ty, Panie, jesteś naszym Ojcem, Odkupiciel nasz - to Twoje imię odwieczne (Iz 63,16).