logo
Czwartek, 28 marca 2024 r.
imieniny:
Anieli, Kasrota, Soni, Guntrama, Aleksandra, Jana – wyślij kartkę
Szukaj w


Facebook
 
15 lat Katolickiej Agencji Informacyjnej


Mszy św. inaugurującej uroczystości 15-lecia istnienia Katolickiej Agencji Informacyjnej w kaplicy Konferencji Episkopatu Polski przewodniczył nuncjusz apostolski w Polsce, abp Józef Kowalczyk. W koncelebrze brali udział także metropolita warszawski abp Kazimierz Nycz, metropolita poznański abp Stanisław Gądecki, metropolita lubelski abp Józef Życiński, sekretarz generalny Episkopatu Polski bp Stanisław Budzik, biskup bydgoski Jan Tyrawa oraz wielu duchownych. Homilię wygłosił, wchodzący w skład rady programowej KAI, abp Stanisław Gądecki.

Metropolita poznański podkreślił, że dziennikarze i cały zespół KAI powinni pracować zgodnie z etyką chrześcijańską i zawodową. Jak zaznaczył, w pracy dziennikarskiej należy powstrzymywać się od pochopnego osądzania bliźnich i być ostrożnym w ujawnianiu tajemnic, a krytykę stosować tylko wtedy, gdy wypływa ona z miłości. Mówił też o odpowiedzialności przed Bogiem za każde słowo. Homilię hierarcha zakończył wezwaniem do Ducha Świętego, aby w epoce masowej komunikacji nie zabrakło w Polsce odważnych pracowników mediów, którzy by poszukiwali prawdy i budowali wspólnotę między ludźmi.

Rocznicową sesję, która rozpoczęła się o godz. 16.30 w sali plenarnej Episkopatu, otworzył prezes KAI Marcin Przeciszewski, który 15 lat temu tworzył tę pierwszą na terenie Europy Środkowej i Wschodniej katolicką agencję informacyjną.

„Po raz pierwszy w tej szerokości geograficznej zaistniała instytucja, która służy wszystkim zainteresowanym w Polsce, Europie i świecie informacjami z życia i działalności Kościoła katolickiego, a także innych Kościołów i wspólnot wyznaniowych” – podkreślił podczas sesji nuncjusz apostolski w Polsce abp Józef Kowalczyk. Jego zdaniem KAI przyczyniła się w znaczący sposób do tworzenia nowej świadomości społecznej w Polsce, a także właściwego rozumienia roli i znaczenia mediów.

Prymas Polski kard. Józef Glemp wspomniał m.in. współpracę z KAI podczas pielgrzymek papieskich, a także wskazał na rolę mediów, w tym KAI, w procesach przemian, jakie dokonały się w ostatnim 15-leciu w stosunkach państwo-Kościół. Podkreślił też znaczącą rolę świeckich. Gdy powstawała KAI, „trzeba było zawierzyć świeckim i na tym zawierzeniu źle nie wyszliśmy” – stwierdził Prymas Polski. Potwierdził tym samym fakt dobrej współpracy duchownych i świeckich.

Przewodniczący Rady Programowej KAI, abp Józef Życiński zwrócił podczas spotkania uwagę na rolę KAI w przełamywaniu stereotypów dotyczących Kościoła. Odnosząc się do sytuacji mediów stwierdził też, że udało się przezwyciężyć wiele problemów technicznych.

Podczas spotkania zaprezentowano nowy kształt serwisu Katolickiej Agencji Informacyjnej www.ekai.pl. Codziennie publikowane są w nim newsy z życia Kościoła w Polsce zarówno z dużych, jak i małych miast, z Polski, Watykanu i całego świata. Znaleźć tu także można informacje o działalności wyznawców innych religii.

--------------
Katolicka Agencja Informacyjna została powołana w 1993 roku przez Konferencję Episkopatu Polski. Jej zadaniem jest profesjonalne informowanie mediów o bieżącej działalności i stanowisku Kościoła w istotnych kwestiach dotyczących zagadnień społecznych, etycznych, moralnych. Informacje KAI poświęcone są zarówno najważniejszym wydarzeniom w życiu Kościołów chrześcijańskich i innych religii w Polsce i na świecie. Swe serwisy agencja sprzedaje odbiorcom zarówno katolickim, jak i świeckim.

Z jej serwisów korzystają redakcje najważniejszych mediów ogólnokrajowych, jak: Telewizyjna Agencja Informacyjna, Informacyjna Agencja Radiowa, Telewizja Polska, Polskie Radio oraz ogólnopolskie gazety codzienne. Ogółem KAI ma ponad 150 odbiorców prasowych. Ma również stały czas w dziennikach Radia Watykańskiego - "2 minuty dla KAI".

Obecnie KAI prowadzi multimedialny serwis internetowy ekai.pl, zawierający informacje o Kościele na całym świecie. Prócz tego dwa razy dziennie wydaje dystrybuowany drogą elektroniczną Internetowy Dziennik Katolicki, zawierający najważniejsze informacje religijne dnia oraz obfity przegląd prasy dotyczący Kościoła. W zasobach KAI jest również skierowany do rozgłośni radiowych serwis audioKAI oferujący materiały dźwiękowe, a także fotoKAI – religijny serwis fotograficzny. Agencja dysponuje również bogatym archiwum internetowym. Publikacje KAI, jak: cotygodniowy biuletyn informacyjny "Wiadomości KAI" oraz gazeta-plakat "Życie Kościoła" są prenumerowane przez ok. 4 tys. parafii w Polsce. Systematycznie "Wiadomości KAI" są czytane przez 20 tys. osób.

KAI publikuje cenne informatory, np. "Kto jest kim w Kościele", które stają się hitami na rynku księgarskim. Do bestsellerów należały również leksykony KAI "Zakony w Polsce" oraz "Ruchy i stowarzyszenia katolickie". Także "Leksykon Kościoła w Polsce" jest pierwszym tego typu opracowaniem na rynku księgarskim w naszym kraju.

Jak podaje Leksykon Kościoła Katolickiego w Polsce, KAI jest drugą co do wielkości katolicką agencją w Europie, a pierwszą i największą na terenie Europy Środkowej i Wschodniej.
 
KAI zatrudnia 22 osoby, współpracuje z ponad 70 krajowymi i zagranicznymi korespondentami.
 
Radę programową KAI stanowią: abp Józef Życiński (przewodniczący), abp Stanisław Gądecki, bp Marek Jędraszewski, bp Tadeusz Pieronek i bp Jan Tyrawa. Prezesem zarządu i redaktorem naczelnym KAI jest Marcin Przeciszewski, a wiceprezesami są Tomasz Królak i o. Stanisław Tasiemski OP.

Zobacz także:
Fotoreportaż - 15-lecie KAI


(KAI/ BP KEP© Biuro Prasowe KEP 2009)